De ville barna - Genie

postet 28.10.2016 kl. 23:04 i kategorien Psykologi

4. November 1970: 13 år og 6 måneder gammel ble hun oppdaget av en sosialarbeider da moren var ute
med hun på jakt etter kontoret for støtte til funskjonshemmede, da hun var blind. Sosialarbeideren reagerte ved at datteren ikke kunne snakke, og selv om hun var 13 år, hadde hun kroppen som tilsvarte en gjennomsnittlig 6-åring. Hun kontaktet deretter politiet, og Genie ble heretter skilt fra sine foreldre og tatt hånd om av foreldrene sine. Når lurer du sikkert på, hvordan er det mulig aat en 13-åring har kroppen til en 6-åring og er uten språk?

Vel, det ligger nemlig et godt stykke dyp og mørk historie bak denne hendelsen. I en alder av 4 måneder ble det erklært at Genie hadde en dysfunksjonell hofte, og måtte få medisinsk hjelp for å klare å gå ordentlig i sitt fremtidige liv. På denne tiden begynte faren til denne jenta å isolere seg svært fra familien sin, og grunnet denne dysfunksjonelle hofta, erklærte han for familien at datteren deres var funksjonhemmet og at verdien hennes var langt mindre enn resten av familiens medlemmer. Hun skulle isoleres i soverommet ovenpå i huset i et bur og absolutt ikke snakkes til. Forskning av Genie i senere alder viser at hun i de videre månedene var svært underernært, noe hun var hele perioden under isolasjon. Underernæringen er også et resultat av at hun var såpass underutviklet.

Grunnen til at Genie ikke kunne snakke er langt mer dyster. Under isolasjon var Genie bundet til et barnetoalett 13 timer av døgnet, og om natten var hun bundet fast så hun ikke hadde mulighet til å bevege seg. Senere har det vist seg ved forskning at hvis Genie under noen omstendigheter forsøkte å uttrykke seg med lyder trådte faren til og straffet henne med plankeslag og ved å immitere en gnerldrende hunde-aktig skapning som var klar til angrip. Det ble også spekulert i om Genie ble miskbrukt seksuelt, men dette ble det aldri funnet noe bevis på.

Genie fikk aldri muligheten til å kommunisere med mennesker når hun trengte det mest. Hun fikk ikke muligheten til å omgi seg med så mange uttrykk og erfaringer i den mest kritiske alderen for inntak av lærdom. Hun mistet grunnmuren for all mulig mental og fysisk utvikling som er kritisk for at et menneske skal klare seg i fremtiden grunnet alt det grusomme hun ble utsatt for. I en alder av 59 kan Genie kun kommunisere med noen få ord, og er tydelig merket av barndommen sin. Denne jenta forblir et dystert eksemplar på hvor essensielt det er for oss mennesker å menge oss med andre for å utvikle oss og leve et fullverdig liv.

Kilder:

- https://en.wikipedia.org/wiki/Genie_(feral_child)

"Jeg kommer jo ikke til å huske noe av det uansett?"

postet 28.09.2016 kl. 18:16 i kategorien Psykologi

Setningen som er skrevet ovenfor er garantert kjent og kjær for mange inkludert meg selv. Kanskje spesielt i forbindelse med prøver, presentasjoner og lignende, men også i hverdagen. Hva om du faktisk kom til å huske det uansett? Les videre for å få et tips til hvordan! Enten om du skal huske handlelista eller ærendene dine for dagen. I dette innlegget skal du få noen tips som forhåpentligvis kan hjelpe deg litt på veien til et bedre minne!

 

Glemsel er noe vi alle er kjent med. Vi kan finne 3 former av glemsel, riktignok i grove trekk. 1. Passiv glemsel handler om når informasjon svinner hen sakte men sikkert. 2. Aktiv og motivert glemsel er glemsel som skjer ved at man fortrenger ubehagelig informasjon man rett og slett ikke vil huske. 3. Å blande sammen informasjon som påvirker lagring og innhenting av informasjonen. Dette er info som er god å ha i bakhodet!



 

På lik linje som det er 3 forskjellige typer glemsel, har vi også 3 metoder man kan ta seg nytte av for å forbedre hukommelsen. Reproduksjonsmetoden er den første metoden vi kan bruke. Den er mest krevende og handler om å gjengi korrekt det du skal huske til det sitter. Deretter kommer gjenkjenningsmetoden, som går ut på å kjenne igjen lærte elementer ved hjelp av å lage lister og organisere det sånn. Sist er sparingsmetoden. Den måler hvor fort vi lærer noe ved repetisjoner. 

 

Så, nå som vi vet litt om glemsel og hukommelse, hva er det nå disse geniale tipsene for å huske bedre går ut på? En metode som er både effektiv og enkel å bruke er memo-metoden. Denne fungerer spesielt godt for å lære seg pensum utenat. Mannen bak metoden heter Oddbjørn By. Når han skulle teste ut den nye metoden sin gikk han opp til eksamener i flere fag han ikke hadde hatt undervisning i. Metoden baserer seg på å lage en 'reiserute', som oftest gjennom ditt eget hus. Si du har 5 underoverskrifter å huske, da går du innom 5 'stopp' på veien før du f.eks legger deg i sengen. Ved å assossiere informasjonen du skal huske med scenarioer på 'reiseruta' di husker du det du skal huske ved å tenke på det scenarioet du har knyttet infoen til. Prøv det ut!

Kilder

- "Å holde en tale" Røv,Njård, 2008: https://www.nrk.no/viten/a-holde-en-tale-1.6282311

- "Lær deg pensum med enkel husketeknikk" Persson, Camilla Hager: http://www.tautdanning.no/default.aspx?did=9120925

 

Hvordan lærer du best?

postet 26.08.2016 kl. 23:54 i kategorien Psykologi

Vel, dette er et spørsmål jeg har stilt meg selv mange ganger. Jeg har nemlig slitt en del med dette - det å finne den perfekte måten å lære på. Nå som jeg går inn i mitt andre år på videregående skole er det mange forskjellige fag som skal gi meg store mengder med informasjon i løpet av det neste året. Jeg har funnet ut av at hemmeligheten til å få best utbytte av all informasjonen du får er å finne den riktige læringsstrategien. Ifølge utdanningsforbundet handler læringsstrategier rett og slett om å lære seg å lære (Utdanningsforbundet, 2014). Dette er noe å ha i bakhodet når du finner din måte. Hvordan hver enkelt elev lærer best varierer utrolig mye, men forhåpentligvis kan mine strategier hjelpe deg litt på veien til å finne din nøkkel til læring.

Det å finne denne nøkkelen er ingen enkel sak, men det jeg ofte starter med er å skaffe oversikt. Med oversikt blir det mye lettere for deg selv å organisere stoffet. For meg er orden utrolig viktig når jeg for eksempel skal øve til prøver osv. Hvis teksten jeg skal lese har underoverskrifter vil jeg merke meg disse og skrive de ned. En annen ting jeg pleier å gjøre er å lese lett over samtidig som jeg merker meg bilder og eventuelle diagrammer. På denne måten vet jeg litt hva jeg har foran meg, noe som gjør det lettere å følge med når jeg skal lese mer i dybden av stoffet.

Når det kommer til dybdelesingen, så har jeg slitt mye med konsentrasjon i forhold til dette. Det jeg har funnet ut fungerer best for meg er å sitte på et rolig og ikke minst ryddig sted. Med for mye ting og tang stående rundt klar til å distrahere blir arbeidet mye tyngre. Dette gjelder selvfølgelig også mobilen. Den skal langt vekk! Under dybdelesingen jobber jeg videre på strategien jeg nevnte ovenfor - underoverskriftene. Etter hvert som jeg jobber meg gjennom fyller jeg inn nøkkelord under de ulike temaene i notatene mine.

Etter teksten ikke bare er lest en, men kanskje to ganger er det tid for å repetere. Dette gjør jeg ved å printe ut notatene mine, som jeg vanligvis har digitalt. Selv om undersøkelser viser at 70% av elever innrømmer at de er hyppig innom Facebook under PC-bruk i forbindelse med undervisning og skolearbeid, og halvparten ikke tror på multitasking ved PC-bruk gjør dette det enkelt for meg å holde orden over stoffet mitt (Aftenposten, 2014). Jeg løser det problemet så enkelt ved å skru av nettverket. Når arkene er printet ut finner jeg frem markeringstusj og tegner jeg slik at jeg lett finner det jeg leter etter og at det viktigste av alt kommer tydelig frem når jeg går over. Det siste steget innenfor repetisjon er å snakke om det. Snakk og drøft, og dra sammenhenger! Klarer du det blir det mye lettere å huske - det fungerer hvertfall bra for meg!

Ved læring under timer vil stratgiene se litt annerledes ut, men dette er et godt utgangspunkt uansett. Avslutningsvis håper jeg mine måter inspirerte deg på en eller annen måte til å prøve noe nytt, så skrives vi om ikke så altfor lenge! Lykke til med læringen.

- Mahary

Kilder:

- "Lære å lære" - Utdanningsforbundet, 2009: https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Diverse/Utdanningsakademiet/Bedre%20Skole/BS%202-09/02-09-BedreSkole-web_Hopfenbeck.pdf

- "Multitasking med PC" - Aftenposten, 2014: http://www.aftenposten.no/norge/Forstyrres-av-digitale-fristelser-173127b.html

- Bilder er hentet fra Tumblr

Ditt navn her

Velkommen til bloggen min!

Her kan du ønske dine lesere velkommen til bloggen din, skrive litt om hvem du er og ting som interesserer deg.

Følg meg

Legg til som venn

Kategorier

  • 30Dayschallenge
  • Anbefalinger
  • Bildeinlegg
  • Blogg
  • Bomkjøp
  • California 2014
  • Diskusjon
  • DIY
  • Innkjøp
  • Livet
  • Mat
  • Mote
  • Musikk
  • Negler
  • Outfit
  • Psykologi
  • Sminke
  • Sponset
  • Spørsmålsrunde
  • Tips &Triks
  • Trening
  • Video
  • Arkiv

  • Oktober 2016
  • September 2016
  • August 2016
  • Desember 2014
  • November 2014
  • Oktober 2014
  • Juni 2014
  • November 2013
  • Oktober 2013
  • April 2013
  • Mars 2013
  • Februar 2013
  • Januar 2013
  • Desember 2012
  • November 2012
  • Oktober 2012
  • September 2012
  • Design



    Elise Karlstrøm Bjørnstad www.elisebear.blogg.no


    © Designet er laget av: Elise Karlstrøm Bjørnstad. www.elisebear.blogg.no

    hits