De ville barna - Genie

postet 28.10.2016 kl. 23:04 i kategorien Psykologi

4. November 1970: 13 r og 6 mneder gammel ble hun oppdaget av en sosialarbeider da moren var ute
med hun p jakt etter kontoret for sttte til funskjonshemmede, da hun var blind. Sosialarbeideren reagerte ved at datteren ikke kunne snakke, og selv om hun var 13 r, hadde hun kroppen som tilsvarte en gjennomsnittlig 6-ring. Hun kontaktet deretter politiet, og Genie ble heretter skilt fra sine foreldre og tatt hnd om av foreldrene sine. Nr lurer du sikkert p, hvordan er det mulig aat en 13-ring har kroppen til en 6-ring og er uten sprk?

Vel, det ligger nemlig et godt stykke dyp og mrk historie bak denne hendelsen. I en alder av 4 mneder ble det erklrt at Genie hadde en dysfunksjonell hofte, og mtte f medisinsk hjelp for klare g ordentlig i sitt fremtidige liv. P denne tiden begynte faren til denne jenta isolere seg svrt fra familien sin, og grunnet denne dysfunksjonelle hofta, erklrte han for familien at datteren deres var funksjonhemmet og at verdien hennes var langt mindre enn resten av familiens medlemmer. Hun skulle isoleres i soverommet ovenp i huset i et bur og absolutt ikke snakkes til. Forskning av Genie i senere alder viser at hun i de videre mnedene var svrt underernrt, noe hun var hele perioden under isolasjon. Underernringen er ogs et resultat av at hun var spass underutviklet.

Grunnen til at Genie ikke kunne snakke er langt mer dyster. Under isolasjon var Genie bundet til et barnetoalett 13 timer av dgnet, og om natten var hun bundet fast s hun ikke hadde mulighet til bevege seg. Senere har det vist seg ved forskning at hvis Genie under noen omstendigheter forskte uttrykke seg med lyder trdte faren til og straffet henne med plankeslag og ved immitere en gnerldrende hunde-aktig skapning som var klar til angrip. Det ble ogs spekulert i om Genie ble miskbrukt seksuelt, men dette ble det aldri funnet noe bevis p.

Genie fikk aldri muligheten til kommunisere med mennesker nr hun trengte det mest. Hun fikk ikke muligheten til omgi seg med s mange uttrykk og erfaringer i den mest kritiske alderen for inntak av lrdom. Hun mistet grunnmuren for all mulig mental og fysisk utvikling som er kritisk for at et menneske skal klare seg i fremtiden grunnet alt det grusomme hun ble utsatt for. I en alder av 59 kan Genie kun kommunisere med noen f ord, og er tydelig merket av barndommen sin. Denne jenta forblir et dystert eksemplar p hvor essensielt det er for oss mennesker menge oss med andre for utvikle oss og leve et fullverdig liv.

Kilder:

- https://en.wikipedia.org/wiki/Genie_(feral_child)

"Jeg kommer jo ikke til huske noe av det uansett?"

postet 28.09.2016 kl. 18:16 i kategorien Psykologi

Setningen som er skrevet ovenfor er garantert kjent og kjr for mange inkludert meg selv. Kanskje spesielt i forbindelse med prver, presentasjoner og lignende, men ogs i hverdagen. Hva om du faktisk kom til huske det uansett? Les videre for f et tips til hvordan! Enten om du skal huske handlelista eller rendene dine for dagen. I dette innlegget skal du f noen tips som forhpentligvis kan hjelpe deg litt p veien til et bedre minne!

 

Glemsel er noe vi alle er kjent med. Vi kan finne 3 former av glemsel, riktignok i grove trekk. 1. Passiv glemsel handler om nr informasjon svinner hen sakte men sikkert. 2. Aktiv og motivert glemsel er glemsel som skjer ved at man fortrenger ubehagelig informasjon man rett og slett ikke vil huske. 3. blande sammen informasjon som pvirker lagring og innhenting av informasjonen. Dette er info som er god ha i bakhodet!



 

P lik linje som det er 3 forskjellige typer glemsel, har vi ogs 3 metoder man kan ta seg nytte av for forbedre hukommelsen. Reproduksjonsmetoden er den frste metoden vi kan bruke. Den er mest krevende og handler om gjengi korrekt det du skal huske til det sitter. Deretter kommer gjenkjenningsmetoden, som gr ut p kjenne igjen lrte elementer ved hjelp av lage lister og organisere det snn. Sist er sparingsmetoden. Den mler hvor fort vi lrer noe ved repetisjoner. 

 

S, n som vi vet litt om glemsel og hukommelse, hva er det n disse geniale tipsene for huske bedre gr ut p? En metode som er bde effektiv og enkel bruke er memo-metoden. Denne fungerer spesielt godt for lre seg pensum utenat. Mannen bak metoden heter Oddbjrn By. Nr han skulle teste ut den nye metoden sin gikk han opp til eksamener i flere fag han ikke hadde hatt undervisning i. Metoden baserer seg p lage en 'reiserute', som oftest gjennom ditt eget hus. Si du har 5 underoverskrifter huske, da gr du innom 5 'stopp' p veien fr du f.eks legger deg i sengen. Ved assossiere informasjonen du skal huske med scenarioer p 'reiseruta' di husker du det du skal huske ved tenke p det scenarioet du har knyttet infoen til. Prv det ut!

Kilder

- " holde en tale" Rv,Njrd, 2008: https://www.nrk.no/viten/a-holde-en-tale-1.6282311

- "Lr deg pensum med enkel husketeknikk" Persson, Camilla Hager: http://www.tautdanning.no/default.aspx?did=9120925

 

Hvordan lrer du best?

postet 26.08.2016 kl. 23:54 i kategorien Psykologi

Vel, dette er et sprsml jeg har stilt meg selv mange ganger. Jeg har nemlig slitt en del med dette - det finne den perfekte mten lre p. N som jeg gr inn i mitt andre r p videregende skole er det mange forskjellige fag som skal gi meg store mengder med informasjon i lpet av det neste ret. Jeg har funnet ut av at hemmeligheten til f best utbytte av all informasjonen du fr er finne den riktige lringsstrategien. Iflge utdanningsforbundet handler lringsstrategier rett og slett om lre seg lre (Utdanningsforbundet, 2014). Dette er noe ha i bakhodet nr du finner din mte. Hvordan hver enkelt elev lrer best varierer utrolig mye, men forhpentligvis kan mine strategier hjelpe deg litt p veien til finne din nkkel til lring.

Det finne denne nkkelen er ingen enkel sak, men det jeg ofte starter med er skaffe oversikt. Med oversikt blir det mye lettere for deg selv organisere stoffet. For meg er orden utrolig viktig nr jeg for eksempel skal ve til prver osv. Hvis teksten jeg skal lese har underoverskrifter vil jeg merke meg disse og skrive de ned. En annen ting jeg pleier gjre er lese lett over samtidig som jeg merker meg bilder og eventuelle diagrammer. P denne mten vet jeg litt hva jeg har foran meg, noe som gjr det lettere flge med nr jeg skal lese mer i dybden av stoffet.

Nr det kommer til dybdelesingen, s har jeg slitt mye med konsentrasjon i forhold til dette. Det jeg har funnet ut fungerer best for meg er sitte p et rolig og ikke minst ryddig sted. Med for mye ting og tang stende rundt klar til distrahere blir arbeidet mye tyngre. Dette gjelder selvflgelig ogs mobilen. Den skal langt vekk! Under dybdelesingen jobber jeg videre p strategien jeg nevnte ovenfor - underoverskriftene. Etter hvert som jeg jobber meg gjennom fyller jeg inn nkkelord under de ulike temaene i notatene mine.

Etter teksten ikke bare er lest en, men kanskje to ganger er det tid for repetere. Dette gjr jeg ved printe ut notatene mine, som jeg vanligvis har digitalt. Selv om underskelser viser at 70% av elever innrmmer at de er hyppig innom Facebook under PC-bruk i forbindelse med undervisning og skolearbeid, og halvparten ikke tror p multitasking ved PC-bruk gjr dette det enkelt for meg holde orden over stoffet mitt (Aftenposten, 2014). Jeg lser det problemet s enkelt ved skru av nettverket. Nr arkene er printet ut finner jeg frem markeringstusj og tegner jeg slik at jeg lett finner det jeg leter etter og at det viktigste av alt kommer tydelig frem nr jeg gr over. Det siste steget innenfor repetisjon er snakke om det. Snakk og drft, og dra sammenhenger! Klarer du det blir det mye lettere huske - det fungerer hvertfall bra for meg!

Ved lring under timer vil stratgiene se litt annerledes ut, men dette er et godt utgangspunkt uansett. Avslutningsvis hper jeg mine mter inspirerte deg p en eller annen mte til prve noe nytt, s skrives vi om ikke s altfor lenge! Lykke til med lringen.

- Mahary

Kilder:

- "Lre lre" - Utdanningsforbundet, 2009: https://www.utdanningsforbundet.no/upload/Diverse/Utdanningsakademiet/Bedre%20Skole/BS%202-09/02-09-BedreSkole-web_Hopfenbeck.pdf

- "Multitasking med PC" - Aftenposten, 2014: http://www.aftenposten.no/norge/Forstyrres-av-digitale-fristelser-173127b.html

- Bilder er hentet fra Tumblr

Ditt navn her

Velkommen til bloggen min!

Her kan du nske dine lesere velkommen til bloggen din, skrive litt om hvem du er og ting som interesserer deg.

Flg meg

Legg til som venn

Kategorier

  • 30Dayschallenge
  • Anbefalinger
  • Bildeinlegg
  • Blogg
  • Bomkjp
  • California 2014
  • Diskusjon
  • DIY
  • Innkjp
  • Livet
  • Mat
  • Mote
  • Musikk
  • Negler
  • Outfit
  • Psykologi
  • Sminke
  • Sponset
  • Sprsmlsrunde
  • Tips &Triks
  • Trening
  • Video
  • Arkiv

  • Oktober 2016
  • September 2016
  • August 2016
  • Desember 2014
  • November 2014
  • Oktober 2014
  • Juni 2014
  • November 2013
  • Oktober 2013
  • April 2013
  • Mars 2013
  • Februar 2013
  • Januar 2013
  • Desember 2012
  • November 2012
  • Oktober 2012
  • September 2012
  • Design



    Elise Karlstrm Bjrnstad www.elisebear.blogg.no


    Designet er laget av: Elise Karlstrm Bjrnstad. www.elisebear.blogg.no

    hits